A FOTOGRÁFIA MINT MŰVÉSZET / Alulbecsült vagy túlbecsült? Értékcsökkentő tényező-e a népszerűség?
2019. október 06. 16.00
Beszélgetés
Gyakori dilemma a fotográfia fogyasztásakor, hogy egy-egy alkotás egyszerűen csak szép-e vagy művészeti szempontból is értékesnek tekinthető, különösen pedig hogy ér-e annyit, amennyibe kerül. Nincs még egy olyan művészeti ág, amellyel olyan sokaknak van közvetlen kontaktusuk, mint a fotóművészet. Talán mégsem igaz ez az állítás, hiszen a tömegesen fogyasztott felvételeknek csak töredéke tekinthető művészetnek, esetleg műtárgypiaci árucikknek. Az egyre inkább egyszerűsödő fotókészítés tömegessé válásával a határvonalak összemosódnak. Mégis, talán éppen ennek köszönhető a fotóművészet múzeumokban és galériákban egyaránt növekvő népszerűsége. Mindez azonban egyre nagyobb kihívást jelent akkor, amikor művészeti alkotásként, eladható és megvásárolható műtárgyként igyekszünk definiálni egy-egy fotót.
Mi választja el a fotóművészetet a művészi fotótól? Hol a határ fotóművészet és alkalmazott fotográfia között? Van-e jelentőségük ezeknek a kérdéseknek a piacon, vagy mindegy, hogy egy alkotást művészfotóként vagy például divat- vagy tájfotóként teszünk adásvétel tárgyává? Egyáltalán van-e értelme határokat szabni, amikor egyre nagyobb szerepet kap a multidiszciplinaritás és határátlépés a kortárs képzőművészetben? Jót tesz-e a fotográfia népszerűsége a fotóművészeti alkotások kereskedelmének, vagy éppen ellenkezőleg, devalválja a műfajt?
Duncan WOOLDRIDGE
RésztvevőDuncan WOOLDRIDGE
a Camberwell College of Art Képzőművészeti fotó bachelor képzés igazgatója, London
Timothy PERSONS
RésztvevőTimothy PERSONS
a Paris Photo választási bizottság tagja és a University of Art and Design (Helsinki) Professional Studies Program igazgatója, Berlin - Helsinki